De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay heeft groot vertrouwen in de eigen kwaliteiten als vervanger van V&D in de Nederlandse winkelstraat.

Dat stellen topmannen Richard Baker en Jerry Storch van Hudson’s Bay vrijdag tegenover Het Financieele Dagblad.

Het Canadese warenhuisconcern, met de formules Hudson’s Bay en Saks Off 5th, springt in het gat dat is achtergelaten door het faillissement van V&D. Met verhuurders in de Kalvertoren in Amsterdam (Saks Off 5th) en in Breda en Tilburg (Hudson’s Bay) zijn er overeenkomsten gesloten. Leiden, Den Haag en Rotterdam staan hoog op het prioriteitenlijstje.

Twintig vestigingen

In totaal wil Hudson’s Bay zo’n 20 vestigingen openen in Nederland de komende twee jaar. Topmannen Baker en Storch ontkennen tegenover het FD dat er in Nederland geen ruimte is voor ‘het middensegment’ in de winkelstraat – tussen de Primark en de Bijenkorf.

“Mensen houden niet van slecht gemanagede winkels in het middensegment. In Nederland hebben jullie gewoon veel slechte retailers in dat segment”, aldus Storch.

Over het verschil met de V&D zegt topman Baker tegen het FD: "Het warenhuis wordt niet zo luxe als de Bijenkorf, maar de merken en service zijn wel vele malen beter dan wat V&D bracht." Klanten die binnenlopen krijgen persoonlijke service. Naast internationale merken als Tommy Hilfiger, Diesel en Bobby Brown komen ook enkele Nederlandse merken in de etalage te liggen.

Verlies bij Hudson's Bay

Vrijdag maakte Hudson's Bay overigens bekend dat de omzet van het Canadese concern van het kwartaal dat loopt van februari tot en met april 2016 weliswaar is gestegen, maar dat ook een stevige verlies werd geleden.

De omzet groeide vooral door uitbreiding in Europa en de overname van onlineretailer Gilt. De omzet kwam in de verslagperiode, die eind april eindigde, ruim 59 procent hoger uit dan een jaar eerder op 3,3 miljard Canadese dollar (circa 2,3 miljard euro). Een kwart van de opbrengsten kwam daarbij uit Europa.

Onder de streep stond er echter een hoger nettoverlies dan een jaar terug, van liefst 97 miljoen Canadese dollar. Dat kwam onder meer door kosten voor herstructureringen en hogere huurkosten.

Lees ook

Outletketen Saks Off 5th naar Nederland: dit kunnen we verwachten

V&D krijgt tweede leven als webwinkel: Ronald Kahn koopt merkrechten

Topshelf: een soort V&D 2.0 met een vleugje van De Bijenkorf

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl